Betalningsvillkor privatperson
I vår kassa finns Klarna Checkout. Det innebär att du som är privatperson först bekräftar ditt köp i webshopen, och därefter väljer betalsätt. Du kan välja faktura eller kortbetalning.Väljer du faktura kommer fakturan via mejl i samband med att vi skickar din order och du har 14 dagars kredit från fakturadatum. När du betalar med kort görs din betalning direkt, och därefter skickar vi din order.
Fakturaköp
Vi samarbetar med Klarna AB vid fakturering. För att kunna handla hos oss som privatperson på faktura behöver du uppge den adress där du är folkbokförd när du gör din beställning. Det är viktigt att ditt namn är rätt stavat. Om du bor på en annan adress hänvisar vi till något av våra andra betalningsalternativ. Du måste också vara fyllda 18 år för att kunna handla på faktura.
Kortbetalning
Om du föredrar att betala direkt via Visa eller MasterCard väljer du ”kort” i kassan och klickar sedan på slutför köp.
Säkerhet vid kortköp
Vi samarbetar med Klarna som i sin tur har avtal med servicebyråer och banker vid kortköp, samt med DIBS. Alla kortköp görs via säkra anslutningar. När du gör beställningen och betalar med kort reserveras pengar på ditt konto och när vi sedan sänder dig din beställning dras pengarna från ditt konto. Vi på Svenska Örtmedicinska Institutet hanterar inga kortuppgifter, endast din beställning, kontakten med dig och din leverans. Det ger trygghet både för dig som kund och för oss att tillhandahålla ett säkert system.
Fraktfritt inom Sverige
Svenska Örtmedicinska Institutet erbjuder fraktfritt inom Sverige. Detta oavsett om din beställning blir stort brev eller paket. Vi reserverar oss dock för att extremt tunga paket kan medföra en extra fraktkostnad – i så fall meddelar vi detta. För beställningar utom Sverige – vänligen kontakta oss på webbshop@shi.se eller ring vår kundtjänst 08- 121 404 00, för prisuppgift.
Leveranser och fraktsätt
Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vi packar och skickar varje dag. Skulle en produkt vara tillfälligt slut eller en leverans blir senare än normalt meddelar vi dig via telefon eller e-post. Vi använder oss av Posten Varubrev och DHL ServicePoint för våra leveranser till privatpersoner. Vilket fraktsätt det blir styrs av beställningens vikt och storlek. Viktigt att vi får ett giltigt mobilnummer och en giltig mejladress när du gör din beställning – aviseringar sker i första hand via sms, när mobilnummer saknas aviseras via mejl. Du hämtar ut ditt paket på ett DHL servicepoint eller på postens utlämningsstället beroende på fraktsätt.
Öppet köp/bytesrätt
Du har full rätt, i linje med svensk lag för distanshandel, att byta till en annan produkt, storlek eller färg och att ångra ditt köp inom 14 dagar. Sänd ett mejl webbshop@shi.se med ordernummer, att det gäller en retur samt vilken vara det gäller. Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Vi förutsätter då att varan är oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Det går också utmärkt att returnera eller byta varor i vår fysiska butik, om du har vägarna förbi! Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan sätter vi in pengar på ditt konto på varuvärdet, alternativt kommer din återbetalning från Klarna. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Reklamationer
Skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel vara/fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart på mejladress: webbshop@shi.se eller tfn 08- 121 404 00 så vi kan rätta till felet. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Uppsägning eller ändring av prenumeration
För att säga upp din prenumeration tar du kontakt med oss genom att skicka ett mail till webbshop@shi.se.
Ange ditt kundnummer eller ordernummer och vad du vill ändra; antal produkter, typ av produkt, prenumerationsperiod etc. Alla ändringar, uppehåll eller avslut, måste göras senast 5 dagar innan din ordinarie leveransdag.
Lager
Ibland tar varor slut och leveranser dröjer längre än vi räknat med, eller varor kan vara slut hos våra leverantörer. Skulle shopen visa att en vara finns i lager men ändå har tagit slut, meddelar vi via e-post eller telefon, och i de fall vi har leveransdatum även det. Beställningar kan komma att dellevereras vid slut i lager, i samråd med dig som kund när det är möjligt. Har en leverans dragit ut på tiden har du givetvis rätt att häva ditt köp.
Ej uthämtade beställningar
För beställningar som ej hämtas ut i tid debiterar vi 195 kr via en faktura. Detta för att täcka våra portokostnader och merarbete i form av pack och plock. Vänligen kontakta oss om ett paket returnerats och ni ändå vill ha er beställning, då sänder vi den givetvis gärna igen, men mot en extra avgift.
Rabatter och erbjudanden
Vid rea, sms-kampanj eller erbjudanden via nyhetsbrev eller andra specialerbjudanden från oss gäller att erbjudanden ej kan kombineras, t ex kan en rea-vara inte säljas med ytterligare rabatt vid en sms-kampanj, då gäller rea-priset.
Dina personuppgifter
När du gör en beställning hos Svenska Örtmedicinska Institutet fyller du i ett formulär med dina personuppgifter. Vi behåller dina uppgifter i vårt kundregister för att kunna bevaka orderhantering och inbetalningar, och för att kunna sända dig våra nyhetsbrev. Vill du inte ha fler nyhetsbrev är det lätt att avregistrera sig i botten av nyhetsbrevet där det finns en avregistreringslänk. Eller kontakta vår kundtjänst så tar vi bort dig från listan. Att din integritet skyddas och att dina personuppgifter inte säljs vidare eller på något sätt lämnas ut till någon tredje part är en självklarhet för oss.
Med vänliga hälsningar
Svenska Örtmedicinska Institutet